måndag 6 juni 2011

Sommarstugan och by-puben

Det har varit en härligt långhelg, men som vanligt så går tiden så fort!

Det är alltid ett pyssel innan man kommer iväg till sommarstugan....framförallt första gångerna innan man "kommit ut på riktigt", förutom helgens mat så ska ju basvaror fyllas på och innan det så ska skåpen torkas ur och allt ska storstädas, skönt att vi har en liten sommarstuga.
Men inte nog med det, i år har vi ställt till det med extra jobb då vi fällt nästan alla våra träd på tomten.
Hujeda mig vad jag dragit ris denna vår, förutom en jättestor container så har vi kört massor med släpkärror med ris och eftersom det är lika bra att passa på så har vi utnyttjat hyrkärran till att städa vedboden också (lika bra att vårsäda överallt när man ändå håller på :-)
Gissa om det var skönt till slut efter allt ståhejande en kväll när min sambo och jag var ensamma och åt god mat och drack gått vin till som vi avnjöt på de nya trädgårdsmöblerna. Vi bara satt där och njöt medans fåglarna kvittrade och den varma sköna kvällen var helt underbar, helt lugnt och stilla utan en endaste mygga.
Det bästa av allt så har tv-antennen åkt på sniskan så vi hade inte någon tv heller, men vi sov gott ändå.

Så kom vi till mamma och pappas stora dag. När det är sommar i deras lilla by så är det den lilla by-puben som gäller. Fredagskvällarna är inte bara viktiga för mina föräldrar, utan för hela byn, alla kommer, gamla som unga. Det är faktiskt en ganska fiffig idé, småbyarna runt omkring turas om att göra mat och säljer dryck till självkostadspris. Alla har jättetrevligt och pratar och skrattar och barnen springer om kring och leker. Naturligtvis så är vädret viktigt så i fredags så bestämde vi oss att följa med då det var en kanonkväll, kvällens pub bjöd på en mycket god Chili Con Carne. Ja det var faktigt jättetrevligt, det blir lite som en hemvändardag för mig som bott på landet.




Alla deltog, mina brorsbarn stod i den lilla kiosken :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar